Je hebt moeite om jezelf te onderscheiden in je markt, en kijkt een tikkeltje jaloers naar je concullega’s.
Je bent goed in je werk. Maar in het ondernemen en runnen van je creatieve bedrijf?
Mwah, kan beter.
Kijk: je werk uitvoeren en je bedrijf laten groeien zijn twee verschillende dingen.
Denk aan sales, marketing, content, hoe je je klantprocessen inricht, hoe je structuur in je dag krijgt, en… zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Waar je een ster bent in het ene, vinden veel creatievelingen het andere lastiger.
Anno 2024 moet je meer kunnen dan alleen ja-knikken en uitvoeren als je wil groeien.
Ik zie het zo:
Groei begint bij stoppen met jezelf zien als creatieve uitvoerder, en jezelf zien als ondernemer.
Ja, ook jij hebt die in je.
(Anders was je nooit begonnen met ondernemen.)
Doe je dat niet, dan laat ik bij deze alle alarmbellen loeien.
De oorzaak achter een gebrek aan continuïteit in opdrachten, inkomsten en klanten.
De oorzaak achter niet weten wat je waard bent, niet je meerwaarde kunnen inschatten en dus ook niet de beloning voor je werk krijgen die je hoort te verdienen.
En dan beginnen we pas net.
Laat ik het zo zeggen...
Misschien heb je niet last van allemaal, maar ik verf (wat er nog over is van ) m’n haar in de kleuren van Friesland als je nu niet worstelt met een paar van onderstaande situaties:
Je hebt moeite om jezelf te onderscheiden in je markt, en kijkt een tikkeltje jaloers naar je concullega’s.
Je zit vast in een eindeloze draaimolen van schommelende omzetten, waardoor stabiliteit ver te zoeken is.
Je vindt het lastig om klanten aan te trekken die écht bij je passen, en zegt te vaak ‘ja’ tegen net-niet-klanten
Je vraagt vaak te lage prijzen, omdat je niet goed je projecturen in kunt plannen – omdat je niet precies weet wat je waard bent.
Je klanten zien je meer als een uitvoerende robot dan als de strategische, creatieve denker die je eigenlijk bent.
Je verzuipt in krappe deadlines en drukke to-do’s. (Omdat je klant micromanaget, waardoor jij je weer gevangen voelt.)
Het is heel simpel:
Als je wél die ondernemersskills hebt, gaat de hele handel bijna vanzelf.
Als je wél processen hebt voor je marketing, sales en content ben je consistent zichtbaar, komen klanten bijna smekend naar jou toe, en heb je de bovenliggende hand in de relaties met je klanten.
Als je wél weet wat je waarde is, voor wie je wilt werken en waarom ze voor jou moeten kiezen, kun je de prijzen vragen die je waard bent, werk je relaxt in alle vrijheid, en staat er genoeg fuck-you-money op je rekening om ‘nee’ tegen klanten te zeggen.
Maar: moeten we eerst voor aan de bak, zodat je gaat denken, praten en handelen als ondernemer – en niet alleen als creatieveling.
Heb je mij en m’n 1:1 Groeitraject voor.
Mijn 10+ jaar als creatieve ondernemer binnen meer markten dan ik kan tellen.
Ik weet van de hoed en de rand, heb alles wel voorbij zien komen en ken het spelletje wat mkb’ers en organisaties spelen met creatievelingen.
En vooral: welke stappen jij kunt zetten om steady €8.000+ maanden te draaien, je dagen in te richten zoals jij dat wilt, en enkel nog samen te werken met klanten waar je met alle liefde je nest voor uitkomt.
Doen we op deze manier: Ik gids je gestructureerd door dit proces heen, met als eindbestemming: financiële stabiliteit, werk doen wat ertoe doet, en vrijheid om je bedrijf te runnen zoals jij dat wilt.
Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik ben zo nuchter als een Friese klomp.
Ja, ook ik heb emoties en gevoelens. Maar tijdens het traject stop ik die in de vriezer.
Niet dat ik niet de verbinding zoek en empathisch ben, maar ik ben meer van het rationele, pragmatische en praktische.
Van het samen stug doorploeteren, doen wat er moet gebeuren, wat werkt en wat zorgt voor échte verandering.
Daarom doe je:
↴
Een marktonderzoek, zodat je jouw creatieve niche kunt vinden
↴
Interviews met potentiële klanten, waardoor je nooit meer hoeft te gissen
over je doelgroep
↴
Pitchen van je nieuwe richting, zodat je weet dat je goed zit en raak kunt schieten met je boodschap, propositie en marketing
Dat is pittig, maar ik zorg ervoor dat je slaagt met:
➔ Een kick-off meeting om onze aanpak te bespreken
➔ Oefeningen en video’s om mee aan de slag te gaan
➔ (Twee)wekelijkse calls om de voortgang te bespreken
➔ 12 weken toegang tot mij via Whatsapp, mail, postduif
➔ Alle aanvullende tools, resources en kennis om te slagen
“De investering die je doet in jezelf en in je onderneming verdien je dubbel en dwars terug. Voordat ik aan het traject begon had ik weinig focus. Door te kiezen voor een specifiek klantsegment kon ik mijn omzetdoelen halen.
En de informatie is zó waardevol, dat als je hier gericht mee aan de slag gaat je moeiteloos je doelgroep weet aan te spreken. Frank geeft alle handvatten om dit op te pakken en een duwtje in de rug waar nodig.”
✓ Designers
✓ Fotografen
✓ Illustrators
✓ Strategen
✓ Copywriters
✓ Reclamemakers
✓ Architecten
✓ Solopreneurs
en meer...
Staat minimaal één van die pijlers niet stevig, dan dondert de boel in elkaar, en daar hangen pittige consequenties aan vast.
Je promotie op standje ‘Afwezig’?
Je blijft afhankelijk van via-via-klanten, die vroeg of laat opdrogen. Of hoop je dat je portfolio genoeg klanten aantrekt?
Je processen die stroef lopen?
Je to-do’s stapelen op, waardoor je maar niet toekomt aan werk wat je wilt doen – in plaats van wat je moet doen.
Je pricing niet op orde?
Je krijgt minder betaald dan je verdient, en schommelt daarom in omzet. Daardoor sprint je steeds achter de financiële feiten aan, in de hoop dat er rust in de tent komt. Maar helaas.
Je snapt me.
Hieronder vind je alle 6 pijlers waar we je stabiele, voorspelbare bedrijf op gaan bouwen:
Waar ben je (veel) beter in dan anderen?
Wat doe je, voor wie doe je dat en waarom moeten ze jou kiezen?
Wat wordt je niet-te-negeren aanbod en belofte?
Hoe bepaal – en krijg – je de prijzen die je waard bent?
Hoe en waar vind jij klanten – en hoe vinden ze jou?
Hoe organiseer je je marketing, content en sales?
“De vraag die me bezighield: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een stabiele inkomstenbron genereer met werk dat ik leuk vind?
Tijdens het 1-op-1 traject heb ik samen met Frank focus aangebracht. Ik weet nu wat ik tof vind om te doen, met wie ik wil samenwerken en hoe klanten kan vinden.
Ik ben nu Strategisch Designer voor SaaS start- en scale-ups. En ik deel wekelijks mijn inzichten op LinkedIn over het creëren van succesvolle SaaS-producten.
In eerste instantie twijfelde ik over de investering, maar tijdens het traject kreeg ik al klanten. Zelfs mensen die ik niet persoonlijk ken, verwijzen nu klanten naar me door.”
Ik neem je er globaal mee doorheen, zodat je een beeld krijgt bij wat je de aankomende weken kan verwachten.
Komt ie.
Je weet welk werk je tof vindt om te doen, waar je goed in bent en hoe je daar je bedrijf op inricht.
Je hebt je positionering te pakken, waardoor klanten je zien, vinden en voor je kiezen.
We bepalen je propositie, waardoor jij én je ideale klanten direct zien wat je doet, wat dat oplevert en wat je waard bent.
Je weet wat voor prijsmodel het beste bij aanbod past. En hoe je de prijzen kunt krijgen die je verdient.
Samen bouwen we je marketingstrategie, waardoor je moeiteloos gezien en gevonden wordt op verschillende kanalen.
Je processen voor marketing, content en sales draaien als een gestructureerde tierelier door.
Je voelt een stugge duidelijkheid over wat je doet, hebt focus in voor wie je werkt en fris zelfvertrouwen in wat je waard bent.
Daardoor vraag je eindelijk de prijzen die je verdient, krijg je die gewilde voorspelbare financiële stabiliteit en race je voortaan – vrijwillig – naar je bureau om te werken aan al grotere, toffere en meer winstgevende opdrachten die uit zichzelf naar je toe komen.
Wordt je omzet voorspelbaar door, je impact groter en krijg je bergen meer vrijheid in je dag – zodat jij je dagen in kunt richten zoals jij dat wilt.
Kun je vaker ‘nee’ verkopen als je ‘nee’ wilt zeggen, maak je jezelf vrij van die overstromende druk, deadlines en to-do’s, en word je gezien als de expert die je bent.
Laten we zeggen: relaxt ondernemen, zoals je dat ooit voor je zag.
En daar kan ik je bij helpen.
Je verdient je investering terug en krijgt alles in je bedrijf om een steady klantenstroom op te zetten.
Lukt dat niet binnen die 12 weken, dan werk ik gratis met je door totdat het wel gelukt is.
(Zo ben ik dan ook wel weer.)
“Voor het 1:1 Groeitraject had ik moeite om onder woorden te brengen voor wie ik ben en waarom de waarde die ik lever belangrijker is dan het aantal uren dat ik werk. Ook had ik af en toe last van imposter syndrome, omdat ik niet wist aan wie of wat ik me kon meten.
Daar voelde ik me soms onzeker door. Dankzij het traject heb ik meer vertrouwen in mezelf en mijn kunnen gekregen. Ik kreeg de bevestiging dat een aantal processen al goed waren, maar Frank en ik hebben ook enkele zaken aangescherpt.”
Als je niet 2 tot 3 uur per week op kunt brengen om te investeren in ons traject, dan houdt het bij voorbaat op.
Zonder het nodige werk, gaat er niks gebeuren – en dus ook niet veranderen.
Maar als je wel een ochtend per week vrij kunt maken om te bouwen aan je bedrijf, kunnen we elkaar de hand schudden en aan de bak.
Ik bedoel: jij wilt weten wat het kost, zodat je een doordachte keuze kunt maken. Doe ik niet moeilijk over. Kijk, ik heb drie smaken voor je:
3 maandelijkse calls
12 weken 1:1 coaching +
oefeningen en video's
6 tweewekelijkse calls
12 wekelijkse calls
Je gaat verder met je dag, blijft een creatieve uitvoerder en blijft boksen tegen alles wat daarbij komt kijken.
Net-niet-klanten, net-niet-werk, net-niet-geld, net-niet-bedrijf, net-niet-alles.
Wat dat nu voor jou is, weet jij beter dan ik.
Of: je plant een gratis Discovery Call met me in.
Daarmee zet je je eerste stap naar denken, doen en handelen als een échte ondernemer.
Als iemand die weet wat hij of zij waard is, daarnaar betaald krijgt en leeft en werkt zoals jij dat wilt.
Zeg ‘t maar.
Tijdens die call doen we het volgende:
We pakken 15 tot 30 minuten om elkaar te leren kennen, en om te kijken of er een goede fit is.
Je hoeft geen knopen door te hakken, ik ga geen schimmige salestechnieken op je loslaten of je proberen te overtuigen van iets.
Ben ik niet van.
Aan het eind van de call laat ik je zien hoe het traject er in detail uitziet, en wat de eventuele vervolgstappen zijn.
Niet meer, niet minder.
Misschien belangrijk om te weten: als ik vol zit, zit ik vol.
Wanneer dat precies is, is ook voor mij een raadsel.
Ik heb de vrijheid ingebouwd om te bepalen wanneer ik het prima vind, of wanneer er ruimte is voor nieuwe klanten.
Geen zorgen: tijdens de Discovery Call laat ik je weten of, en wanneer, we kunnen starten.
(Meestal is dat binnen twee tot drie weken.)
Die call plan je hieronder in.
“Ons belangrijkste doel was om meer focus te krijgen, omdat we nu veel verschillende klussen aannemen. Daardoor hadden we het gevoel dat we niet helemaal konden bepalen wat we deden. We voelden ons een speelbal van onze opdrachtgevers.
Door het traject met Frank kregen we meer overzicht en meer focus. Nu weten we beter wat we wel en niet moeten doen. We hebben ook veel helderder gekregen hoe je jezelf als expert neerzet en niet alleen als uitvoerende partij.
Daarnaast is er veel beweging gekomen in ons bedrijf. We stonden op een plateau, konden het volgende plateau wel zien, maar wisten niet hoe er te komen.
Nu hebben we een laddertje gekregen.
Ook hebben we door het ontwerpen van omvangrijkere projecten de waarde per opdracht verhoogd. Als we zo’n traject weten te verkopen hebben we de investering er dik uit. En dat gaat zeker weten gebeuren.”