“Het komt wel goed, joh.”
Zit als volgt: Ik ben niet geboren met een betonnen richting voor mijn leven.
Ik… deed maar wat. Jarenlang.
Laten we er samen snel doorheen gaan, zodat je ziet waar ik het over heb.
Ik ben 3 keer blijven zitten tot ik van school gestuurd werd, heb partytenten opgezet, superjachten schoongemaakt, kozijnen geplaatst, pepermuntrollen in doosjes gedaan, de studie Leisure Management half afgemaakt en de opleiding Communicatie wél afgemaakt.
Want dat laatste, Communicatie, is waar bij mij het lampje – eindelijk – boven mijn Friese kop aanging.
Vormgeven, fotograferen, adviseren: dat was mijn ding, zoals ze dat zo mooi in een dooddoener verwoorden…
Ik kwam in 2013 terecht op de communicatie-afdeling van een jongerenreisorganisatie.
Lachen, gieren, brullen én leren.
Tot dit bedrijf verkocht werd en verhuisde naar Arnhem.
Zag ik niet zitten, als trotse Fries.
Ik verkaste naar een dochterbedrijf en mocht mij vanaf dat moment Product Manager noemen van een softwareproduct.
Nu heb ik niks tegen Product Managers, maar ik snap niet hoe je dit vol kan houden zonder krankzinnige te worden.
Ik kon er mijn ei niet in kwijt.
Mijn geest werd gedood, mijn creativiteit gedoofd en ik besloot om naar de drank te grijpen om mijn dag door te komen.
(Nee hoor, het werd gewoon espresso. Steeds. Meer. Espresso.)
Ik stapte op een maandagochtend het kantoor van de directeur binnen, en opperde het volgende:
“Ik neem ontslag. Ik ga ondernemen. Ik weet nog niet precies hoe en wat, maar ik ga het wel gewoon doen.”
De directeur knikte, schudde mijn hand en wenste me veel geluk toe.
Mijn volgende halte was de KvK, ik kreeg via een oud-studiegenootje mijn eerste werk en sindsdien heb ik geen dag meer zonder opdrachten gezeten.
Ik zei het toch?
“Het komt wel goed, joh.”
Als zzp’er zit je in een sneltrein richting bepaalde skills. Skills als sales, marketing, ondernemen en noem alles maar op.
Dingen die ik mezelf eigen heb gemaakt, omdat ik wel moest als beginnend ondernemer.
Wat dat betreft, ben ik een beetje een a-typische creatieveling. Ik ben analytisch, gestructureerd en denk in vakken, orde en processen.
Iets wat veel andere creatieve zzp’ers niet zijn.
Want, tijdens samenwerkingen zag ik bij andere creatieve zzp’ers, dat ze die trein vol ondernemersvaardigheden even gemist hadden.
Dat ze hun shit – pardon – niet op orde hebben.
Ze doen dingen als:
↴
Alles aanpakken wat op hun pad komt, waardoor ze focus verliezen, zichzelf overbelasten en op een burn-out af sprinten.
↴
Te lage prijzen vragen, waardoor ze onderaan de streep werken als een senior en betaald krijgen als een junior.
↴
Veel te laat factureren, waardoor hun cashflow schreeuwt om EHBO.
Die creatievelingen zijn een rockster in hun werk, maar een dronken karoake-versie daarvan in hun rol als ondernemer.
Zonde.
Groeien als ondernemer is, wat mij betreft, het geheim achter een eenmansbedrijf waarmee je impact maakt.
Als jij zo’n creatieveling bent, heb ik ook voor jou een aantal woorden:
“Het komt wel goed, joh…
Zodra we er samen voor gaan zitten tijdens mijn 1:1 Groeitraject.”